MASP

Carmézia Emiliano: a árvore da vida [The tree of life]

Edited by:

Amanda Carneiro


Texts by:

Amanda Carneiro, Denilson Baniwa, Ilana Goldstein


Capa-dura, 18x26cm, 166p, 88 imagens, bilíngue [bilingual] (POR/ENG), MASP, 2023


R$ 145


ISBN 978-65-5777-034-4


<p>Carmézia Emiliano (Maloca do Japó, Normandia, Roraima, 1960) é uma artista indígena macuxi. Suas pinturas figuram paisagens, objetos da cul­tura material e o cotidiano de sua comunidade. Seus trabalhos refletem a profusão de detalhes espelhados, intrincados e interconectados de uma apurada e complexa observação da natureza e da vida em coletivo. Este é o primeiro livro monográfico de Emiliano e acompanha a exposição in­dividual dedicada à artista no MASP, tomando posição contra as leituras reducionistas que influenciaram as análises sobre a sua obra. Em capa dura, ricamente ilustrada e abrangendo os trabalhos mais recentes de Emiliano, esta é uma publicação indispensável para interessados na produção indígena de artes visuais. Carmézia Emiliano: a árvore da vida intro-duz interlocuções críticas em torno da chamada “arte popular” e na revisão dos cânones da história da arte.<br /> <br /> Carmézia Emiliano (Maloca do Japó, Normandia, Roraima, Brazil, 1960) is an Indigenous Macuxi artist. Her paintings feature landscapes as well as the material culture and the everyday life of her community. Her works show a profusion of intricate and interconnected details that reflect a refined and complex observation of the natural world and of collective living. The first monograph dedicated to Emiliano’s body of work, this publication accom¬panies her solo exhibition at MASP, which offers new examinations of her oeuvre, and takes a stance against reductionist classifications that have pre¬viously influenced readings of her practice. This richly illustrated hardcover featuring Emiliano’s most recent work is an essential publication for those interested in contemporary Indigenous visual arts. Carmézia Emiliano: The Tree of Life introduces critical exchanges around the concept of “popular art” that engage in the revision of canonical art history. </p>